چند مثال موردی از تأثیر هدایای تبلیغاتی بر رشد کسب‌وکار

تعداد بي‌شماري از راه‌هاي مختلف براي ارائه هداياي تبليغاتي و انواع مؤثر آنها وجود دارد که فقط مرتبط و محدود به محصولات اطلاعاتي نمي‌شوند که کسب‌وکارهاي کوچک قادر به استفاده کردن از آنها براي جذب و مشتريان جديد و غيرفعال مي‌باشند. در ادامه نمونه‌هايي را باهم مي‌بينيم که کسب‌وکارهاي مختلف چگونه از اين روش‌ها استفاده کرده و کسب‌وکار خود را رونق داده‌اند:
 مورد #1 – باشگاه ورزشي
يک باشگاه ورزشي از طريق جذب فروشگاه‌هاي فروش مواد غذايي سالم و طبيعي و همچنين چند فروشگاه خرده‌فروشي لوازم ورزشي و ارائه خدمات عضويت رايگان آنها به مدت شش هفته به مشتريان خودش موفق به‌صرفه جويي بسيار زيادي در هزينه‌هاي تبليغاتي خودش شد. اکثر افرادي که از اين پيشنهاد رايگان استفاده کرده بودند، پس از سپري شدن اين مدت‌زمان به عضويت اين باشگاه ورزشي با هزينه بالغ‌بر 500 دلار در ماه شدند.
 مورد #2 – چشم‌پزشک
يک ‌چشم‌پزشک با شناسايي آن دسته از مراجعين که طي دو سال گذشته از خدمات اين مرکز استفاده نکرده بودند، ايميلي حاوي پيشنهاد معاينه رايگان چشم و بررسي چشم آنها از 4 طريق مختلف را براي آنها ارسال کرد. پس از ارسال اين ايميل ضمن قطع نشدن تماس‌هاي دريافتي از طرف اين افراد، سود حاصله از طرف اين افراد براي سفارش و استفاده از ديگر خدمات چيزي در حدود 10000 دلار تنها در طي 2 روز بود.
 مورد #3 – خدمات سرويس و تعويض روغن خودرو
يک مرکز ارائه‌دهنده خدمات سرويس و تعويض روغن خودرو ارائه خدمات تعويض لاستيک‌ها بين چرخ‌هاي مختلف خودرو، تعويض روغن و بازديد از سيستم سوخت‌رساني انژکتوري را به‌صورت رايگان به مشتريان خود پيشنهاد داد. اما اين مشتريان تنها قادر به استفاده از يکي از اين خدمات در هر بار مراجعه خود به اين مرکز بودند. اين پيشنهاد منجر به فرصت‌هاي بي‌شماري براي فروش محصولات و خدمات ديگر و همچنين به دست آوردن اطلاعات لازم از اين مشتريان در رابطه با خودرو و رفتار مصرف آنها براي ارائه پيشنهادهاي بعدي از طرف اين مرکز شد.
مورد #4 – سالن آرايش و زيبايي
يک سالن آرايش و زيبايي يک فرصت رايگان کوتاهي مو براي کودکان در هر بار بازديد و مراجعه والدين آنها از اين سالن را به مشتريان خود ارائه داد. اغلب مشتريان از اين فرصت استفاده کرده و نه‌تنها يکي از بچه‌هاي خودشان را به اين سالن مي‌آوردند، بلکه در کنار آن در ازاء پرداخت هزينه درخواست کوتاهي مو ديگر فرزندانشان را هم داشتند، از ديگر خدمات غير رايگان براي بهره‌مندي از اين خدمت رايگان بيشتر استقبال مي‌کردند و اين‌گونه ميزان فروش هفتگي خود را بيشتر از قبل افزايش دادند.
 مورد #5 – فيزيوتراپ
يک فيزيوتراپ به مناسبت جشن ولنتاين يک بسته از محصولات و خدمات خود شامل ماساژ پشت همراه با معاينه ارتوپدي و عصبي از عضلات بدن توسط اشعه ايکس را به مشتريان خود پيشنهاد داد. به‌منظور موفق ساختن اين پيشنهاد با کسب‌وکارهاي مختلف وارد مذاکره شد و از مديران آنها خواست تا کارت استفاده از اين پيشنهاد را به کارکنان خودشان ارائه دهند.
 مورد #6 – دندان‌پزشک
يک دندان‌پزشک به‌عنوان هديه تبليغاتي رايگان به مشتريان خود استفاده از خدمات جرم‌گيري و سفيدکنندگي دندان‌ها و همچنين بازديد و معاينه از دندان‌ها با استفاده از تصويربرداري اشعه ايکس را پيشنهاد داد. براي موفقيت‌آميزتر کردن اين پيشنهاد براي هر يک از مشتريان قديمي هم چند کوپن رايگان براي معرفي دوستان و همکاران ارسال کرد. همچنين هر يک از اين کوپن‌ها داراي يک کد پيگيري بود که با آنها هر يک از مشتريان معرفي کننده مشتري جديد شناسايي‌شده و سه جلسه رايگان خدمات جرم‌گيري دندان دريافت مي‌کرد.
 مورد #9 – خدمات نظافت منزل
يک شرکت ارائه‌دهنده خدمات نظافت منزل در ماه دسامبر يک دوره خدمات نظافت منزل را به‌صورت رايگان ارائه داده بود که تحت عنوان “هديه بابانوئل به مادران” معرفي مي‌شد. اين شرکت به‌يک‌باره با طوفاني از درخواست‌ها مواجه شدند. زماني که مادران دريافت‌کننده اين خدمات باکيفيت ارائه‌شده مواجه شدند، 38% از آنها تصميم به ثبت‌نام و خريد خدمات منظم ماهيانه نظافت منزل گرفتند که منجر به بروز مشکلي براي شرکت در پيدا کردن افراد لازم براي انجام اين خدمات باکيفيت مطلوب بود و منجر به گسترش و رشد کسب‌وکار آنها شد.
 نتيجه‌گيري
استفاده از هداياي تبليغاتي رايگان يک استراتژي مؤثر بازاريابي است، به شرطي که به‌درستي از آن استفاده شود. فقط بايد توجه کنيد و ببينيد که چه محصولات و خدماتي را در اختيارداريد که مي‌توانيد به‌صورت رايگان در اختيار مشتريان بالقوه خود قرار دهيد که در نظر آنها از ارزش‌افزوده مناسبي برخوردار باشد و براي شما هزينه قابل‌توجهي را در برنداشته باشد.در اين راه شما ميتوانيد از ليوان و جا سويچي تا خودکار تبليغاتي استفاده کنيد .  نکته مهم اين است که نبايد فراموش کنيد ارزش قابل تحصيل از مشتري را محاسبه کنيد و بر اساس آن پيشنهاد خود را تنظيم کنيد تا از ارزش واقعي مشتري فراتر نرود.