بهترین روش تبلیغات اینترنتی


تبليغات اينترنتي در اين پست به بررسي مهم ترين روشهاي تبليغات اينترنتي و بازاريابي آنلاين خواهيم پرداخت تا ببينيم هر يک چه ويژگيهايي داشته و کدام يک براي استفاده مناسب تر هستند. بيزينس بدون تبليغات وجود نخواهد داشت و براي موفقيت گريزي از انجام تبليغات نيست پس چه بهتر که بهترين روشهاي تبليغات آنلاين را بکار گيريم.

 

صدها يا هزارها فرصت تبليغاتي وجود دارد. شما بايد تشخيص دهيد کدام استراتژي بازاريابي به شما بازگشت سرمايه مي دهد (ROI)، نه اينکه فقط بازديد کننده براي سايتتان فراهم کند. بازگشت سرمايه يک ضرورت مطلق است. اگر شما در روز ???.??? کليک در سايت خود داشته باشيد، اما ?% در آمد، پس تبليغات موفق نبوده است.

 

روشهاي تبليغاتي که هر کسي درباره آن فکر مي کند شامل سئو (SEO: Search Engine Optimization)، گوگل ادوردز (Google Adwords )، اُورچر ياهو! ( yahoo! overture ) و تبادل لينک مي باشد که معمولاً گزينه هاي نخستين براي اکثر بازاريابان اينترنتي و کارآفرينان آنلاين به شمار مي روند.

 

?. SEO يا بهينه سازي سايت

اجازه بدهيد که به شما بگويم که سئو فقط به شما کليک مي دهد. شما نميتوانيد کاملا به سئو اطمينان کنيد و آن را تنها راه تبليغاتي خود بدانيد.

 

يک شرکت کاملا بزرگ يا محبوب ???.??? يا ?.???.??? کليک در روز خواهد داشت. بيشتر اشخاص تا اين حد کليک نخواهند داشت. ميتوانيم فرض کنيم اگر شما شماره يک در گوگل باشيد بسته به موضوع ??? تا ???.??? بازديد در روز خواهيد داشت، برخي موضوع هاي مبهم ممکن است کليک کمتري داشته باشد. ما به احتمال زياد نمي توانيم در گوگل شماره يک باشيم. در حال حاضر ميليون ها وب سايت در هر زمينه قابل تصور وجود دارند. تعداد بسياري از آنها تلاش مي کنند به رتبه يک دست پيدا کنند. در صورتي که در ?? صفحه اول باشيد خوش شانس هستيد.

 

?. تبليغات موتور جستجو

 

 

گوگل ادوردز (AdWords) و اُورچر ياهو (Overture) (و برنامه هاي مشابه ديگر موتورهاي جستجو) تنها به شما کليک مي دهند و درآمد شما را با هزينه ها مي بلعند. شما نميتوانيد کاملا بر تبليغات ياهو يا گوگل تکيه کنيد مخصوصاً در وب فارسي که هزينه هاي اين نوع تبليغات به شدت بالاست.

 

 

 

مشکل اينجاست که هزينه روزانه از درآمد روزانه بيشتر است. اين به اين معنا نيست که شما بايد تبليغات ياهو و گوگل را فراموش کنيد. ممکن است شما نرخ تبديل (conversion rate) خوبي براي فروش خودتان در فروشگاه اينترنتي داشته باشيد، اما از طرفي هم، ممکن است نداشته باشيد. شما بايد خودتان اين مساله را پيگيري کنيد. برنامه هاي پيگيري ديگري وجود دارند که مي توانيد بخريد و به خريدنش مي ارزه. (فراموش نکنيد که مطمئن شويد در توافقنامه برنامه، آنها با شرايط تبليغ موتور جستجو تطابق دارند.) نرم افزار AdSense Gold از نظر من مفيد بود.

 

 

 

بازديدکنندگان بايد مورد توجه قرار بگيرند. نه تنها افرادي که به احتمال زياد سايتي که شما تبليغ مي کنيد را دوست دارند، که افرادي که بر روي تبليغ کليک ميکنند. بسياري از کاربران گوگل و ياهو که بر روي تبليغ از موتور جستجوي اصلي کليک مي کنند، يا از طريق سايتهاي ديگر شما را پيدا مي کنند خوره فن آوري هستند. خوره هاي فن آوري معمولا از تبليغات بيزارند و احتمال اينکه تبليغي را ببينند خيلي کم است. اين افراد حتي اگر تبليغ ادوردز شما را کليک کنند قطعا تبليغ ادسِنس شما را کليک نخواهند نمود. بسته به سايت شما، بازديدکنندگان سايتتان ميتوانند کمتر يا بيشتر خوره فن آوري باشند و به خاطر همين هم ميتوانند کمتر يا بيشتر روي تبليغات شما کليک کنند. و با اين حساب مي توانند درآمد شما از ادسنس را تحت تأثير قرار دهند.

 

 

 

(ادورودز برنامه تبليغاتي گوگل براي جذب تبليغات است و ادسنس برنامه تبليغاتي آن براي نمايش تبليغات در سايت و بلاگهاي متقاضي به منظور درآمدزايي براي مدير آن سايت يا بلاگ.)

 

?. تبادل لينک

تبادل لينک، وقتي که يک سايت تبليغ يا لينک شما را در سايت خود قرار ميدهد رخ ميدهد، و شما هم با قرار دادن لينک يا تبليغ او در سايت خود تلافي ميکنيد. لينک هاي تقابلي مانند اين مورد برخي مواقع براي SEO بد شناخته مي شوند، اما براي هدايت ترافيک به سايت شما مي توانند خوب باشند. شکل هاي ديگر تبادل لينک، مزرعه هاي لينک (Link Farms) هستند که کاملا براي SEO بد ميباشند. مزرعه هاي لينک سايت هايي با هزاران لينک به سايت هاي ديگر هستند. سايت هاي راه انداز و سايت هاي ويروسي نيز براي صفحات شما، در عوض هر لينک به سايت آنها يا سايتي ديگر، يک لينک ارسال ميکند. موتورهاي جستجو ممکن است در برابر اين موارد روي خوش نشان ندهند.

 

?. ساير روشهاي تبليغات آنلاين

روشهاي ديگر شامل تبليغات در سايت هاي ديگر، ايجاد Affiliateها يا همکاراني براي فروش، ايجاد لينک در فهرستهاي عمومي، خبرنامه ها و فهرست ايميلها، چت روم ها و بلاگ ها و بهترين راه تبليغات بدون هزينه و تبليغات چاپي مي شوند.

 

 

 

ايجاد همکار (Affiliate) به نحوي که شما درصدي از فروش بدهيد ميتواند افراد ديگر را وا دارد براي شما تبليغ کنند. اين چيز خوبي است اما اين مساله روي ديگري هم دارد. مردم ممکن است از روشهاي تبليغاتي غير اخلاقي استفاده کنند که شما را به عنوان يک اسپمر يا بدتر معرفي کند. لازم است که يک توافقنامه رويه کار قرار دهيد تا افراد قبل از ثبت نام به عنوان Affiliate در سايت شما امضا کنند.

 

قرار دادن لينک در فهرست هاي عمومي يک راه ديگر است. آنها مشابه موتورهاي جستجو هستند، اما به جاي ثبت شاخه اي، لينک ها توسط انسان و دست وارد ميشوند.

 

خبرنامه ها و فهرست ايميل ها روش هايي با يک اسم بد هستند. بسياري از افراد سايتها و آدرس هاي ايميل را وقتي از آنها پيام دريافت مي کنند در فهرست اسپم خود قرار مي دهند. خارج شدن از اين ليست سياه مبارزه بزرگي است. براي کاهش احتمال قرار گرفتن در ليست سياه ايميل ها را يکي يکي بفرستيد به جاي اينکه به افراد زيادي از طريق يک خط آدرس ايميل بفرستيد. مطمئن شويد فقط به افرادي ايميل ميفرستيد که ثبت نام کرده اند، يک لينک خروج از فهرست (opt-out link) قرار دهيد، و از هيچ کلمه مشخص اسپم ها در پيام و محتواي ايميل استفاده نکنيد. از تصاوير در بيشتر متن خود استفاده کنيد اما از متن ساده نيز در ايميل استفاده کنيد.

 

 

با وجود تمام اين مسائل، خبرنامه ها هنوز براي فروش مناسب هستند. اگر به يک ميليون نفر خبرنامه بفرستيد هزاران فروش خواهيد داشت. اگر به هزاران نفر بفرستيد، حداقل مقدار کمي فروش خواهيد داشت.

 

چت روم ها و بلاگ ها وقتي به طور منظم و مناسب به آنها رسيدگي شود براي ترافيک خوب هستند.

 

تبليغات چاپي عبارت است از: روزنامه ها، مجله ها، آگهي هاي کوچک، تبليغات پستي، اطلاعيه هاي استخدام، و خبرنامه هاي خاص. تبليغات چاپي بازي ديگري است، که بازارياب هاي اينترنتي به سختي به آن فکر مي کنند. هنوز درصد زيادي از مردم تبليغات و مقالات چاپي ميخوانند. شما مي توانيد از اين مساله سود ببريد.