زور بازوی هدایای تبلیغاتی

هداياي تبليغاتي مفيد ( Useful Promotional Gifts ) و يا محصولاتي نمادين هستند که در تبليغات و ارتباطات به عنوان وسايل برقراري ارتباط با مصرف کننده ، يادآوري کننده حسن نيت فروشنده محصول ، علائم خاص ، هديه و ايجاد کننده انگيزه براي …هداياي تبليغاتي مفيد ( Useful Promotional Gifts ) و يا محصولاتي نمادين هستند که در تبليغات و ارتباطات به عنوان وسايل برقراري ارتباط با مصرف کننده ، يادآوري کننده حسن نيت فروشنده محصول ، علائم خاص ، هديه و ايجاد کننده انگيزه براي شناخت هرچه بيشتر و يا خريد محصول مورد استفاده قرار مي گيرند. در معناي کلي تر، هر محصول مورد استفاده براي ترويج کسب و کار ميتواند به عنوان يک محصول يا هديه تبليغاتي مورد استفاده قرار بگيرد.
محصولاتي که جهت تبليغ مورد استفاده قرار مي گيرند به ? گروه طبقه بندي مي شوند.
 عناصر کليدي مورد نظر متخصصين تبليغ که خود شامل ? دسته است
o     يک پيغام تبليغاتي
o     همراه با يک آيتم مفيد است
o    بدون هيچ گونه آيتم همراه
2.    پاداش ها: همراه با خريدتان يک هديه هم دريافت ميکنيد. مثلا يک کتاب ميخريد و يک کتاب رايگان هم همراه آن دريافت ميکنيد
3.    مشوق ها: در اينجا براي اينکه به خريد ترغيب شويد يک گزينه به شما پيشنهاد ميشود مثلا اگر تا سقف مشخصي خريد کنيد يک سفر جايزه ميگيريد.
4.    جايزه ها: پلاک ها، جوايز، جواهرات و هداياي ديگر که نشان عملکرد خوب و يا افتخارات خاصي است مي تواند به عنوان جايزه در نظر گرفته شود.
5.    هداياي تجاري: اين نوع هدايا از طرف تجار به مشتريان و کارکنان خود آنها و همچنين همکاراني که مواد و تجهيزات را تامين ميکنند داده ميشود. اين هدايا به اين دليل داده ميشوند که از مشتريان تشکر کنند ، تجارت خود را گسترش دهند و از زحمات کارکنانشان قدرداني کنند. در اين گزينه مخاطبان انتظار دارند که حتما اين هدايا را دريافت کنند.
 پرفروشترين هداياي تبليغاتي به ترتيب اولويت فروش:
پوشيدني ها – لوازم تفريحي-لوازم التحرير – لوازم الکترونيکي- ظروف نوشيدني مثل ليوان – جواهرات و ساعت ها – تقويم ها و همچنين وسايل ورزشي – کيف هاي جيبي – دکمه ها / مدالها / روبان / استيکرها / پلاکها – محصولات غذايي- آهن ربا (شامل نمادها و بنرها) – لوازم خانگي- کيف هاي اجناس، پرچم ها و چترها – لوازم اداري مثل ماشين حساب – لوازم سفر مثل پيک نيک - خودکار تبليغاتي و لوازم مهماني
لوازم کامپيوتر
نخستين محصول غير چاپي  تبليغاتي در سال ???? معرفي شد. يعني وقتي جرج واشنگتن در کمپين تبليغاتي رياست جمهوري از دکمه هايي براي يادبود استفاده کرد. تقويم ها و وسايل چوبي  نيز به نيمه قرن ?? برمي گردد. تا اواخر قرن ?? تعداد زيادي از انواع محصولات تبليغي توليد و توسعه يافت. اين روند منجر به تولد صنعت توليد محصولات تبليغاتي شد.
امروزه بيشتر از هر زماني براي شرکت ها و نام هاي کوچک و بزرگ ضروري است تا با پياده سازي هاي تاکتيک هاي مختلف بازاريابي خود را در مسابقه رقابت نگاه دارند و جلوه اي متفاوت به تجارت خود بدهند. محصولات تبليغاتي براي تبليغ  نام تجاري شما و مورد توجه  و در معرض قرار گرفتن محصولات تجاري شما بسيار عالي هستند. آنها در يادها مي مانند و به توسعه ارتباط با مشتريان کمک مي کنند. آنها به ايجاد يک تصور ماندگار از نام تجاري شما کمک ميکنند.
هداياي تبليغاتي يکي از رسانه هاي تبليغاتي موثر، هستند. در مطالعه اي که يکي از موسسات تحقيقاتي انجام داد مشخص شد که ?? درصد از مصرف کنندگان محصولاتي را که هداياي تبليغاتي معرفي کردند  به ياد مي آوردند ولي تنها ? درصد از مصرف کنندگان محصولي را که تبليغ آن را در تلويزيون ديده بودند به ياد مي آوردند. نيمي از اين پاسخ دهندگان، اذعان کردند که هداياي تبليغاتي را نگه داشته اند. همچنين از طرف ?? درصد از پاسخ دهندگان اعلام شد که بعد از دريافت هديه از آن محصول خريد کرده اند.
محصولات تبليغاتي در حال حاضر، نه به عنوان يک محصول صرف بلکه به عنوان بخشي از فرآيند تبليغات و بازاريابي هستند. با توجه به ماهيت مفيد محصولات تبليغاتي ، تمايل به حفظ و نگهداري و استفاده از آنها وجود دارد، که اين منجر به در معرض ديد قرارگرفتن مداوم ، شناخت و حفظ نام تبليغ کننده و/ يا پيام ميشود.
استفاده از محصولات تبليغاتي زماني موثرتر ميشود که مخاطبان خاص آن شناخته شده باشند. دراين صورت ميتوان از توزيع آنها در بين افرادي که اين محصولات را دور ميريزند خودداري کرد.