کاربردهای ظروف آشپزخانه

چقدر از جنس و کارآيي ظروف آشپزخانه تان آگاهي داريد؟ آيا مي دانيد هر يک از اين ظروف براي پخت غذايي خاص مناسب هستند؟ماده اي که طروف آشپزي از آنها ساخته مي شوند و پوشش سطوح آنها متفاوت است و هر يک از آنها براي نوع پخت به خصوصي مناسب تر است. با خواندن اين متن مي توانيد بهترين ظرف را براي هر گونه تکنيک پخت انتخاب نماييد. ظروف چيني
جنس ظروف آشپزي:

مس:
به طور معمول ظروفي با اين جنس قيمت بالايي دارند. ويژگي ظروفي مسي اين است که به سرعت و به صورت يکنواخت گرم و سرد مي شوند. اين ويژگي موجب مي شود تا براي انواع شيوه هاي پخت مناسب باشند.
موارد استفاده: براي سس ها؛ خورشت هاي غير اسيدي و پخت برنج.
طريقه نگهداري:ظروف مسي را با آب گرم و صابون به کمک ابر ظرف شويي نرم بشوييد. براي پاک کردن لک از روي تابه مسي يک ليمو را از وسط نصف کرده، آن را با نمک پوشانده و با حرکات دايره اي آن را روي لک حرکت دهيد تا لک ناپديد شود.
چدن:
مدت زمان زيادتري طول مي کشد تا اين نوع ظروف گرم شوند. ولي بعد از گرم شدن، گرما به صورت ثابت و يکنواخت در آن مي ماند.موارد استفاده:سرخ کردن تکه هاي بزرگ گوشت، مرغ، تهيه نان ذرت يا پيتزا و لازانيا تابه اي.
طريقه نگهداري: استفاده از روغن هنگام پخت غذا در اين نوع ظروف الزامي ست. پس از استفاده بايد تميز شود. هرگز ظرف چدني را براي تميز کردن نساييد و در آب خيس نکنيد. آن را در يک پارچه حوله اي و به دور از گرد و خاک نگهداري نماييد.
استيل:
ظروف استيل به اندازه ظروف آلومينيومي يا مسي رسانا نيستند. نسبت به بقيه ظروف بادوام هستند و با وزن هاي متفاوتي ساخته مي شوند. ولي گرما در آنها به صورت يکنواخت پخش نخواهد شد و اين امر موجب مي شود تا غذا به آن بچسبد. بنابراين استفاده از روغن، کره يا اسپري روغن در آنها ضروري ست.
موارد استفاده:براي جوشاندن آب، پختن غذاهاي اسيدي يا قليايي، سرخ يا کاراملايز کردن.
طريقه نگهداري: پس از استفاده، ابتدا داخل ظرف را با يک دستمال حوله اي تميز نموده و بعد مقداري آب گرم داخل ظرف ريخته، آن را روي شعله قرار دهيد. باقيمانده هاي غذا در ظرف را با استفاده از يک قاشق چوبي بتراشيد سپس آن را در سينک ظرف شويي با آب گرم آب بکشيد. ظرف را با اسکاچ نساييد چون موجب ايجاد خط و خش در ظرف خواهد شد.
استيل کربن دار:
بسياري از تابه هاي مخصوص کرپ و املت از اين جنس ساخته شده اند. چون وزن آنها سبک و براي پخت سريع مناسب هستند. همچنين به راحتي مي توان آنها را تکان داد و غذا را درون شان زير و رو کرد.
موارد استفاده:تفت دادن، سرخ کردن و رُست هاي تابه اي. براي پخت انواع کرپ از اين جنس تابه استفاده مي شود.
طريقه نگهداري:قبل از استفاده ظرف را چرب کنيد. ظرف را با آب بشوييد و از خيساندن آن در آب و همچنين شستشوي آن در ماشين ظرف شويي اجتناب نماييد.

استيل لعاب کاري شده:
اين نوع ظرف به سرعت گرم مي شود. وزن سبک و سطح نچسبي دارد. ارزان تر از ظروف چدني لعاب کاري شده است و شما نگراني اي که در خصوص زياد گرم کردن آن- که در مورد ساير ظروف نچسب صادق است- نداريد.
موارد استفاده: براي پخت و به خصوص سرخ کردن روي اجاق گاز مناسب است.
طريقه نگهداري: اگر از نوع ارزان استفاده مي کنيد بايد توجه کنيد که در صورت از بين رفتن لعاب ممکن است غذا آلوده شود. به آرامي با آب گرم و صابون آن را بشوييد تا از خش دار شدن آن جلوگيري کنيد. پس از شستشو سريع آن را خشک کنيد.
چدن روکش دار:
اين نوع ظرف کمي گران تر از ساير ظروف است. وزن آن زياد است و مي توانيد از آن براي پخت غذا روي اجاق گاز يا داخل فر استفاده نماييد. پخش گرما در آن مانند چدن است ولي روکش آن موجب مي شود تا سطح نچسبي داشته باشد و نياز به استفاده روغن را از بين مي برد.
موارد استفاده: سرخ کردن، پخت خورش و خوراک، پختن غذاهايي که بايد آرام پخته شوند و گرم کردن غذا.
طريقه نگهداري: برعکس تابه هاي چدني معمولي مي توان آن را با مايع ظرف شويي و آب داغ شست.
آلومينيوم:
ظرف هاي آلومينيومي ارزان، بادوام و سبک هستند و به آساني تميز مي شوند.
موارد استفاده: سرخ کردن و تفت دادن. دقت کنيد مواد اسيدي مانند گوجه فرنگي را در آن نپزيد زيرا موجب خوردگي و زنگ زدگي اين نوع ظروف مي شوند.
طريقه نگهداري: با مايع ظرف شويي حل شده در آب گرم شسته شوند.
ظروف نچسب:
اين ظروف با PTFE روکش مي شوند که خاصيت نچسب بودن را در آنها به وجود مي آورد. به راحتي تميز مي شوند و پخت غذا در آنها بدون روغن يا با مقدار کمي روغن، بدون اين که غذا به آن ها بچسبد، امکان پذير است.
موارد استفاده: املت ها، پن کيک و مي توان گفت تمام غذاها. البته نبايد گوشت را در آن برشته کنيد.
طريقه نگهداري: مي توانيد آن ها را در سينک با آب گرم و مايع ظرف شويي بشوييد ولي از به کار بردن اسکاچ و مواد ساينده خودداري کنيد. در هنگام پخت غذا نيز از قاشق و چنگال چوبي يا سيليکوني استفاده نماييد زيرا فلزات موجب ايجاد خراش در سطح اين نوع ظروف مي شوند.
سراميک:
پخت در اين ظروف خواص ظروف چدني را دارد بدون اينکه نياز به استفاده از روغن باشد و سطح نچسبي دارند.
موارد استفاده: براي برشته و سرخ کردن گوشت و پخت غذاهاي مختلف.
طريقه نگهداري: شستشوي داخل ماشين ظرف شويي يا شستشوي دستي با آب گرم و مايع ظرف شويي بهتر است.
شيشه:
ظروف شيشه اي در مقابل دماي بالا مقاوم هستند ولي تغييرات ناگهاني دما را تحمل نمي کنند. با اين ظروف مي توان روي اجاق گاز يا داخل فر غذا را طبخ کنيد. درصورتي که اين ظروف سطوح شفافي داشته باشند بهترين راه براي نمايش غذاهايي هستند که از لايه هاي مختلف تشکيل شده اند.
موارد استفاده: پخت و پز انواع غذا، سرخ و برشته کردن گوشت.
طريقه نگهداري: شستشوي داخل ماشين ظرف شويي يا شستشوي دستي با آب گرم و مايع ظرفشويي براي اين ظروف مناسب تر است.
سراميک شيشه اي:
شما مي توانيد اين ظرف را از داخل فريزر در آوريد و روي اجاق گاز يا در فر قرار دهيد. بنابراين بهترين ظرف براي دوباره گرم کردن غذاهاي داخل يخچال و فريزر است.
موارد استفاده: رست و يا سرخ کردن گوشت و همين طور تهيه پاستا.
طريقه نگهداري: براي اين ظروف نيز شستشوي داخل ماشين ظرف شويي يا شستشوي دستي با آب گرم و مايع ظرفشويي پيشنهاد مي شود.
 اکاايران