بهترین ظروف برای استفاده در اجاق برقی

براي اينکه بهترين نتيجه در استفاده از ظروف حاصل شود، مهم است که بدانيد کدام نوع ظرف براي استفاده بر روي اجاق شما مناسب است. اگر چه مي توان از بيشتر ديگ و قابلمه ها بر روي اجاق برقي نيز استفاده کرد، ولي بايد توجه داشت که ظروف مختلف به صورت هاي متفاوتي بر روي سطوح مختلف عمل مي کنند.

ظروف پخت و پز مخصوص اجاق برقي:
آلومينيوم و آلومينيوم آنودايز(مقاوم) شده:
ماهي تابه هاي ساخته شده از آلومينيوم سبک، معمولا ارزان قيمت و ناقل خوب گرما بر روي هر نوع اجاقي هستند. برخي توليد کنندگان، ظروف آلومينيومي مقاوم شده توليد مي کنند که از يک پوشش مخصوص براي نچسب کردن ظرف در آنها استفاده مي شود، در حالي که هسته يا مرکز همچنان از جنس آلومينيوم است. ‌ظروف آلومينيومي مقاوم شده داراي رنگ تيره تر، بدنه محکم تر و نيز قيمت بالا تر نسبت به ظروف آلومينيومي معمولي هستند.

ظروف چدني:
ظروف چدن به خاطر پخت يکنواخت و ماندگاري بسيار طولاني از معروفيت برخوردارند. چدن خالص داراي ساختاري خشن است، به اين معني که مي توان از آن در اجاق هاي معمول که از کويل استفاده مي کنند استفاده کرد ولي براي استفاده بر روي سطوح شيشه اي يا سراميکي توصيه نمي شود.
چدن لعاب داده شده صاف بوده و مي توان به صورت ايمن از آن بر روي سطوح شيشه اي يا سراميکي استفاده کرد.
از ظروف چدني مي توان براي تدارک و آماده کردن غذا استفاده کرد وسپس از آن براي پخت غذا بر روي اجاق استفاده کرد.

مس و مس پوشش دار:
انتقال و پخش گرما در ماهي تابه و قابلمه هاي از جنس مس در نوع خود بهترين حالت دردسترس است. به دليل سطح زيرين صاف مي توان از ظروف مسي بر روي سطوح شيشه اي يا سراميکي اجاق استفاده کرد. مس پوشش دار داراي فلز آهن مي باشد، به همين علت مي توان از آن در اجاق هاي القايي نيز استفاده شود. در اجاق القايي از انرژي امواج الکترومغناطيس مانند امواج مايکروويو براي انتقال گرما به غذا استفاده مي شود. به همين دليل براي استفاده از اين نوع انتقال گرما و پخت غذا توسط امواج الکترومغناطيس بايد در ساخت ظرف از فلز آهن استفاده شده باشد. سرويس قابلمه

استيل ضد زنگ:
در ساخت ظروف از جنس استيل ضدزنگ ازآهن نيز استفاده مي شود، به همين دليل انتخاب مناسبي براي اجاق القايي مي باشد. استيل ضدزنگ داراي قيمت مناسب، داراي ساختار محکم و انتقال دهنده مناسب حرارت مي باشد. مانند ظروف آلومينيومي، ظروف از جنس استيل ضدزنگ نيز مي توانند بر روي سطوح شيشه اي و سراميکي و نيز بر روي اجاق هاي داراي المنت گرم کننده استفاده شوند.