تفاوت میان ظروف چینی و آرکوپال ...؟

انتخاب از ميان ظروف چيني و ظروف آرکوپال،همواره بحث جالبي بوده است. براي بسياري از خريداران سرويس هاي پذيرايي اين سوال مطرح است که از بين خريد اين دو گزينه، بهتر است کداميک را انتخاب کنند؟ به نظر شما کداميک؟ چيني يا اوپال؟
در ابتدا بد نيست که قدري بيشتر درباره ظروف اوپال بدانيم. ظروفي که بسياري از خريداران آنها را آرکوپال مي نامند اما جالب است بدانيم که واژه آرکوپال در واقع خود از دو بخش مجزاي آرک+اوپال تشکيل شده است. آرک نام يکي از شرکت هاي فرانسوي معروف توليدکننده ظروف اوپال بوده است که در حدود يک قرن پيش،نام خود را بعنوان نخستين توليدکننده ظروف اوپال در جهان بر سر زبان ها انداخت. به همين دليل است که ظروف اوپال در بسياري مواقع، پيشوند آرک را با خود يدک مي کشند. اين امر تا حد زيادي به داستان صنايع توليد دستمال کاغذي و برند کلينکس شباهت دارد. در آنجا هم بسياري از خريداران، کلينکس را يک محصولِ مجزا مي پندارند حال آنکه کلينکس در واقع يکي از برندهاي برتر توليد دستمال کاغذي بوده که به سبب فراگيري و موفقيت محصولاتش در سراسر جهان، توانسته به نامي فراگيرتبديل شود.

از حيث جنس، اوپال حد واسطِ شيشه و چيني است. البته بسيار زيباتر از شيشه و به سبب نازکي، بسيار سبک تر از چيني. براي توليد ظروف اوپال، ترکيبي از مواد اوليه مثل سيليس، آهک، فلدسپات، کربنات سديم و ... مورد استفاده قرار مي گيرد. ترکيب اين مواد در معرض حرارت بيش از 1500 درجه سلسيوس قرار گرفته و سپس با استفاده از سيستم گريز از مرکز به اَشکال و قالب هاي متفاوت در مي آيد. در واقع رمز نازک تر بودن ظروف اوپال در مقايسه با ظروف چيني هم در همين شکل فرايند توليد آنهاست. جايي که بر عکس توليد ظروف چيني، از قالب و پرس خبري نيست و ظروف توليد شده، جنسي شبيه به شيشه داشته و در عوض به سبب برخورداري از ماده اوليه فلورايد، از حيث سفيدي، ظاهرشان به ظروف چيني مي زند.
اما حال شايد برايتان سوال باشد که چرا ظروف اوپال در برخي مواقع، جايگزين سرويس هاي چيني مي شوند؟ در ابتدا بد نيست نگاهي گذرا به ويژگي هاي ظروف اوپال داشته باشيم.
سبک وزن بودن
همانطور که گفته شد ظروف اوپال در مقايسه با چيني آلات بسيار سبک تر هستند و کاملا منطقي است که اين عامل بتواند به سبب سهولتي که در فرايند پذيرايي با خود به همراه مي آورد،بر ميزان محبوبيت ظروف اوپال اضافه کند. شايد شما هم در مقام عمل، حمل ظروف سبک اوپال را به سرويس هاي چيني ترجيح دهيد!

1402559712

نشکن بودن
ظروف اوپال به سبب ماهيت بينابيني خود، بر عکس ظروف چيني از خاصيت نشکن بودن برخوردار است. رها شدن يک ظرف اوپال از دستتان بر عکس يک قطعه چيني، خيلي شبيه به فاجعه نيست و مي توانيد اميدوار باشيد که پس از برداشتن آن از روي زمين، کوچکترين آسيبي به آن وارد نشده باشد.
قابليت استفاده در مايکروفر
بيشتر ظروف اوپال در حين فرايند ساخت بواسطه يک عمليات ويژه حرارتي در مقابل گرما مقاوم مي شوند. نام اين عمليات خاص آنيل کردن است که باعث مي شود بيشتر ظروف اوپال را بتوان فارغ از هرگونه نگراني در مايکروفر ها قرار داد.
زيبايي
شايد درخشندگي ظروف اوپال در مقايسه با ظروف چيني ناچيز باشد اما در هر صورت بواسطه پيشرفت فناوري هاي ساخت، ظروف اوپال در اَشکالي بسيار زيباتر، رسمي تر و ظريف تر در مقايسه با قبل روانه بازار مي شوند. علاوه بر آن، امروز تنوع در طرح ها و رنگ هاي کار شده بر بدنه ظروف اوپال بسيار بيشتر است و اين به نوبه خود دست خريدار را بسيار باز مي گذارد. شايد اين عامل جدي ترين تهديد براي بازار ظروف چيني باشد. بازاري که دليل اول و آخر فروش بالاي آن، زيبايي و رسميت محصولات آن است.