تاثیر هدایای تبلیغاتی در مارکتینگ و فروش (قسمت 1)

طبق بررسي‌هاي به عمل آمده، اکثر هداياي تجاري به مشتريان عمده اهدا مي‌‌شوند، سپس نوبت به کارفرمايان و مشتريان موفق مي‌‌رسد. دلايل هديه دادن، متفاوت است و طيفي از تشکر از مشتريان قديمي تا تشکر از يک کارمند که تعطيلات آخر هفته خود را به مرخصي نرفته و کار کرده دربر مي‌‌گيرد. البته يک دليل ثابت براي هديه دادن وجود دارد: تقويت روابط شخصي بين هديه‌دهنده و هديه‌گيرنده.انگيزه‌ها در هديه دادن‌ متفاوت است به‌خصوص از اين نظر که آيا هيچ پيش‌شرطي در هديه دادن نهفته است يا خير؟ بايد به اين مسئله توجه کرد که آيا هيچ نشانه‌اي از تبليغ در آن هست يا نه؟ البته نبايد گمان کرد که بحث الان در اين چارچوب است که نبايد هيچ نفعي از هديه دادن حاصل شود. براي برخي از شرکت‌ها هديه دادن، بخشي از راهبرد بازاريابي است.همگان بر يک نکته اتفاق‌نظر دارند: هديه دادن يکي از راه‌هاي مقرون به‌صرفه براي ايجاد حس مشارکت و ايجاد روابط ارزشمند است.
پژوهش‌
اگرچه هيچ مدرک مشخصي در اين زمينه وجود ندارد که به شما اطمينان دهد هداياي تبليغاتي قطعاً بازدهي براي شما خواهند داشت، اما به هر حال، انجمن بين‌المللي محصولات تبليغاتي، پژوهش‌هاي مستمري را در زمينه روابط هديه‌‌دهندگان و هديه‌گيرندگان انجام مي‌‌دهد که يافته‌هاي يکي از آنها حاکي از اين است شرکت‌هايي که هديه مي‌‌دهند در مقايسه با شرکت‌هايي که هديه نمي‌‌دهند دو برابر شانس تماس گرفتن از طرف هديه‌گيرندگان را دارند.شرکت «هري اند ديويد» که يک شرکت دست‌اندرکار صنايع غذايي است و جزو بازيگران کليدي در حوزه هداياي تبليغاتي به شمار مي‌آيد، براي ?? هزار مشتري خود که سالانه بيش از هزار دلار از اين شرکت خريد کرده باشند، هديه مي‌‌فرستد.شرکت مزبور در يک پژوهش متوجه شد که ? هزار مشتري دريافت‌کننده هدايا، در مقايسه با مشترياني که هديه دريافت نکرده‌اند‌، خريد بيشتري از شرکت داشته‌اند.حتي اگر شرکت شما داراي چنين بخش پژوهشي نيست،‌ اين دليل نمي‌‌شود که راهبرد بازاريابي نداشته باشيد. هديه دادن به شيوه صحيح مي‌‌تواند به ايجاد مناسبات خوب بيانجامد و حکم خون را در زندگي اقتصادي شما داشته باشد.
هدايا و محرک‌ها
براي درک اين‌که يک راهبرد مؤثر براي هديه دادن چيست ابتدا بايد بين هديه دادن و برنامه‌اي که مبتني بر محرک و پاداش است، تمايز قايل شد. هر چند که انواع گيرندگان هديه و محرک شبيه يکديگرند، اما از دو جنبه عملي و راهبردي با يکديگر تفاوت دارند. محرک‌ها، پاداش‌هايي هستند براي اين‌که سطوح فعاليتي مشخصي مثل برنامه‌هاي ايمني را دامن بزنند، اما هدايا براي دامن زدن به يک تبادل مشخص بين گيرنده و دهنده، طراحي نمي‌‌شوند. در واقع‌، گيرنده هديه به دنبال پيش‌بيني يک پاداش نيست، اما محرک‌ها چنين کارکردي دارند.اين‌که هديه و محرک، دو پديده يکسان شمرده شوند، محتمل است و اين توقع هم وجود دارد که شما به دنبال برداشت از هر نوع سرمايه‌گذاري احتمالي باشيد، اکثر هديه‌دهندگان به دنبال اين امر هستند که به نحوي از انحا، گيرنده هديه را تحريک کنند، اما بايد بسيار محتاط باشيد. نه مشتري و نه کارمند، هيچ‌کدام نبايد احساس کنند دارند رشوه مي‌‌گيرند، چرا که بروز چنين احساسي نه‌تنها مفيد نيست بلکه مخرب هم هست.به هديه دادن به‌صورت‌ يک فرايند مختصر اما هميشگي براي ايجاد روابط نگاه کنيد و رهنمودهاي زير را به‌کار بنديد:
اخلاق هديه دادن‌
هميشه پيش از دادن هر هديه‌اي به اين نکته توجه کنيد که هديه‌دهنده و هديه‌گيرنده، هر دو در مورد هديه، داراي سياست و برنامه باشند. يکي از افراط‌ها در اين زمينه، طرد و حذف هر نوع سياست مبتني بر هديه دادن بود که در دهه ???? رخ داد و آن هم به خاطر رسوايي‌هايي بود که در اين زمينه بروز کرد.رفتار مناسب‌تر در اين زمينه، اعمال سياست در مورد سقف هدايا يا اعمال سياست در مورد شرايط هديه دادن است.  مثلاٌ يک هديه در حد تقويم يا خودکار تبليغاتي . هميشه از هديه‌گيرنده بپرسيد که آيا هيچ سياست يا چارچوبي در زمينه پذيرش هديه دارد يا خير و سپس براساس آن عمل کنيد.
چند توصيه:
– اعطاي هديه در جريان مزايده يا مناقصه، يک پاسخ منفي قطعي است. حتي اگر مزايده و مناقصه در جريان يک تعطيلي يا مناسبت ويژه برگزار مي‌‌شود باز هم از دادن هديه خودداري کنيد.
– اعطاي چيزهاي لوکس مثل بليت سفرهاي گران‌قيمت يا ماشين جزو  موارد  نامناسب است.
– حتي اگر در شرايطي هستيد که منعي براي هديه دادن وجود ندارد و مقرراتي هم در اين زمينه نيست، اجازه ندهيد که هديه دادن، احساس نامناسبي به وجود آورد، هر اقدامي از اين دست مي‌‌تواند به تخريب مناسبت هاي شما با ديگران منجر شود.