تاثیر هدیه تبلیغاتی بر وفاداری مشتری
امروزه ديگر رضايتمندي مشتريان كافي نبوده و شركتها، سازمانها و بانكها نبايد فقط به رضايتمندي مشتريانشان دلخوش باشند. آنها بايد با برقراري روابط بلندمدت و متقابل با گروههاي ذينفع، وفاداري مشتريان و در نتيجه سهم بازار و سودآوري بيشتري را بدست آورند.وفاداري به هرچيز يك مفهوم دروني است كه به باور و نگرش افراد شكل ميدهد و باعث ميشود مصاديق آن در رفتار افراد مشاهده شود. نگرش و ذهنيات مشتريان بيشترين تاثير را بر وفاداري آنها دارد و تمركز بر خوشحال كردن مشتري باعث حفظ مشتريان و تامينكنندگان قبلي شده و مشتريان جديدي را نيز جذب ميكند. يكي از روشهاي برقراري روابط سازمان با مشتري، دادن هديه به وي است كه با نزديك شدن به عيد نوروز اين مساله از اهميت و حساسيت خاصي برخوردار ميشود. زيرا هديه دادن به شيوه مناسب مثل خون در شريان زندگي اقتصادي بوده و روابط و مناسبات خوبيرا بوجود ميآورد. لذا بهتر است بانك بهعنوان بخشي از راهبرد بازاريابي خود سياست و برنامهريزي صحيحي براي توزيع مناسب هداياي نوروزي داشته باشد. البته ميتوان از هزاران نوع هديه استفاده كرد از جمله اقلام دفتري، هداياي اعتباري، هداياي الكترونيكي ، خودکار تبليغاتي و …. يك مؤسسهارتباطي در نيويورك براي تشكر از مشتريان خود آنها را به يك جشن سالانه دعوت ميكند. اين رويداد” ارتباط با مشتري“ در سالن بزرگي برگزار ميشود و حدود 400 مشتري در آن حضور دارند. مدير اجرايي اين شركت ميگويد: ” معمولاً اين قبيل ميهمانيها ميليونها دلار درآمد به دنبال دارند” !
هديه و نه جايزه يا اشانتيون
نكته كليدي اين است كه اين هديه بايد غيرمنتظره (بدون وعدههاي قبلي) باشد و مشتري بتواند در ذهن خود دليلي اين موضوع را يكي از دو ويژگي "خريدخوب" يا "همكاري طولانيمدت" بيابد. البته فرستادن اين هدايا هيچ انتظاري را براي ناشران بوجود نميآورد، ولي مسلماً رابطهاي صميمي بين آنها و خريداران پديدار ميشود. برخي از شركتها برنامهاي با عنوان “وفاداري” را براي مشتريان خود اجرا ميكنند. اين برنامه شامل دادن امتياز به خريدهاي مشتري و تراكنشهاي كارتي وي است كه در مقاطع زماني معين به مشتريان سودآور شركت هدايايي داده ميشود.
روش ديگري كه سازمان را در خاطر مشتريان زنده نگاه ميدارد، استفاده از هداياي خاص و غير معمول است. مدير يك مؤسسه انتشاراتي در نيويورك، براي مشتريانش يادداشتهاي تشكرآميز همراه با يك اسباببازي ميفرستد! او ميگويد:” همه مشتريان ما يك اسباببازي هديه ميگيرند و با ديدن آن واقعاَ هيجانزده ميشوند. به كار بردن اين روش تغيير زيادي در شغل من ايجاد كرده است.“ شكايتها و انتقادات مشتريان بانك، هدايايي هستند كه نكات قابل توجهي را گوشزد ميكنند. لذا بهتر است از مشترياني كه از سازمان انتقاد ميكنند به نحو مقتضي تشكر شود زيرا تحقيقات نشان ميدهد كه اكثر مشتريان ناراضي ميتوانند به خود زحمت انتقاد كردن ندهند و به سادگي موجوديشان را برداشت نموده و به جاي ديگري بروند. هديه دادن به كاركنان سازمان نيز از جايگاه ويژهاي برخوردار است. زيرا ارزش يک سازمان به سرمايههاي آن وابسته است