آنچه باید در مورد ظروف آشپزخانه بدانیم

البته هستند خانم‌هايي که هنوز هم اصالت چيني را با چيز ديگري عوض نمي‌کنند يا آن‌هايي که دوست دارند با چند کاسه و بشقاب سفالي، رنگ و لعاب سنت را به زندگي مدرن امروزي تزريق کنند. ظروف چيني
در عوض بعضي هم از خير هرچه سنت و نوستالژي است به راحتي گذشته‌اند و با سر به استقبال مدرنيته رفته‌اند و حتي سر ميز غذا هم راحتي را با چيزي عوض نمي‌کنند و به استقبال يک‌بار مصرف‌ها مي‌روند.
از هر دسته که هستيد، فراموش نکنيد جنس و کيفيت ظرفي که در آن غذا مي‌خوريد، اگر از طعم و کيفيت غذا مهم‌تر نباشد، بي‌اهميت‌تر هم نيست، پس اين نکات را در انتخاب ظرف غذايتان به خاطر داشته باشيد.
قديمي‌ترين ظروف سفالي که باستان شناسان موفق به يافتن آنها شده‌اند، مربوط به هزاره دهم پيش از ميلاد در محدوده بين‌النهرين است. قديمي‌ترين ظرف سفال ايراني نيز مربوط به ? هزار سال پيش از ميلاد است که در روستاي گنج‌دره در حوالي کرمانشاه يافته شده‌است.
به هر حال ظروف سفالي را مي‌توان قديمي‌ترين ظروف غذاخوري ناميد ولي اين قدمت باعث فراموشي آنها نشده است و هنوز هم به ? شکل سنتي سفال و سراميک استفاده مي‌شوند.
سفالي که لعاب مي‌خورد و مجدداً پخته مي‌شود به سراميک تبديل مي‌شود و امروزه اين ظروف سراميکي هستند که به‌عنوان ظروف غذاخوري استفاده مي‌شوند و ظروف سفالي بيشتر جنبه تزئيني دارند، چون سفال اگر لعاب نداشته باشد چربي و رطوبت را پس مي‌دهد. براي تهيه اين ظروف معمولاً از خاک کائولن به‌عنوان ماده اوليه به همراه مقداري کاه و شن به‌عنوان چسب استفاده مي‌شود.
اين مواد با آب مخلوط مي‌شوند و ترکيب حاصل به شکل ظرف مورد نظر درمي‌آيد و سپس در کوره‌اي با حرارت حدود ??? درجه به مدت ? ساعت عمليات پخت صورت مي‌گيرد. سپس کوره خاموش مي‌شود و ظروف شب تا صبح همانجا مي‌ماند و به آرامي خنک مي‌شود.
بعد از اين مرحله با کمک اکسيدهاي رنگي فلزات آهن و آلومينيوم و مس و سرب، لعاب روي ظرف قرار مي‌گيرد و مجدداً عمليات پخت تکرار مي‌شود. ظرفي که به اين ترتيب تهيه شده چون در درجه حرارت ??? درجه پخته شده، توان تحمل حرارت بالايي دارد به‌طوري که بعضي از ظروف سراميک را مي‌توان در ماکروفر يا روي شعله ملايم قرار داد.
اما کارشناسان هشدار مي‌دهند در استفاده از ظروف سفالي و سراميک بايد از استفاده از ظروف آبي‌رنگ به‌عنوان ظروف غذاخوري پرهيز کرد چون اين ظروف داراي ترکيبات سربي هستند و احتمال بروز مسموميت غذايي را ‌افزايش مي‌دهند. از محاسن اين ظروف مي‌توان به سبک بودن آنها نسبت به چيني‌ها و همچنين قيمت کمترشان نسبت به ظروف چيني و کريستال اشاره کرد.
اکاايران