تاثیر هدایای تبلیغاتی در مارکتینگ و فروش (قسمت 2)

ميدانيم که تمامي مشتريان آگهي هاي چاپي و نامه هاي تبليغاتي شرکت ها را نزد خود نگه نميدارند،اما ارائه يک جاکليدي کوچک که اطلاعات تماس شما برروي ان درج شده باشد يا يک  خودکار تبليغاتي ميتواند در تمام طول سال شما را در نزديک ترين حالت ممکن به مشتريانتان نگه دارد…
آداب هديه دادن‌
آداب هديه دادن به نحوي از انحاء يک نوع هنر به حساب مي‌‌آيد. در اين زمينه، موارد زير را رعايت کنيد:
تناسب هديه
بسيار مراقب باشيد هديه‌اي که مي‌‌دهيد متناسب با رابطه شما با هديه‌گيرنده باشد. اين امر نه به حجم و ابعاد قرارداد يا معامله‌اي که انجام داده‌ايد وابسته است و نه به ميزان وقتي که براي گيرنده گذاشته‌ايد، بلکه به ميزان نزديکي روابط وابسته است. فواصل هديه دادن را هم از نظر مناسبت‌ها و تعطيلي‌ها در نظر بگيريد باز هم تاکيد مي‌شود کاري نکنيد که احساس رشوه گرفتن پيش بيايد.
تَشَخُص هديه
اين‌که يک هديه داراي تَشَخُص باشد، نکته‌اي عالي است. مهم اين است که هديه، بازتاب شخصيت و علايق گيرنده آن باشد. اگر اين ويژگي‌ها در هديه لحاظ شود، گيرنده هديه به‌طور حتم احساس خوبي نسبت به دريافت آن خواهد داشت.
زمان هديه
بهترين زمان‌ها براي هديه دادن، همان تعطيلات هستند. زمان تولد ممکن است جالب نباشد چون هديه‌گيرنده، متوجه مي‌‌شود که شما دچار زحمت شده‌ايد و اطلاعاتي را در مورد او به‌دست آورده‌ايد‌.سالگرد يک کار يا سالگرد وقتي که شما با هديه‌گيرنده وارد يک مرحله تجاري جديد شده‌ايد جزو مواقع مناسب براي هديه دادن است. زماني که آغازي براي يک رقابت معنادار بوده هم جزو مواقع مناسب به شمار مي‌‌آيد.
ارايه هديه
آماده‌سازي هديه هم آداب خاص خود را دارد. به کاغذ هديه توجه کنيد و سعي کنيد با دست خودتان چيزي بنويسيد. پيامي هم که مي‌‌نويسيد بايد حس خوبي را به هديه‌گيرنده انتقال دهد.
اگر بر مبناي يک مناسبت شخصي هديه مي‌‌دهيد، پست کردن هديه به آدرس منزل هديه‌گيرنده هم حس خوبي دارد.
نام و لوگوي شرکت
نام و لوگوي شرکت را بر روي هديه داشته باشيم يا نداشته باشيم؟ اين يک موضوع مهم است.
اگر نام و لوگوي شرکت بر روي هديه باشد، حتماً در يادها مي‌‌ماند و به‌خصوص اگر هديه ما کاربردي بوده و در طول روز هم مورد استفاده قرار گيرد، طبعاً از نظر در ذهن ماندن، مؤثر‌تر هم خواهد بود. اما به خاطر داشته باشيد که در اين نوع هديه دادن بايد مراقب تبليغ آشکار هم بود. پس بايد کوشيد موضوع را کاملاً شخصي کرده و هديه را به نوعي‌ طراحي کرد که انگار مخصوص هديه‌گيرنده طراحي شده است.
چه نوع هدايايي؟
شرکت‌ها براي تبليغ خود مي‌‌توانند از هزاران نوع هديه استفاده کنند. نگاهي به موافقان و مخالفان در برخي از موارد حائز اهميت است:
اقلام خوراکي
اقلام خوراکي، جزو رايج‌ترين هداياي شرکت‌ها هستند که بسيار خوب طراحي مي‌‌شوند و حتي قابل بردن به منزل نيز هستند. اگر مي‌‌خواهيد به قلب‌ها و مغزها از طريق معده‌ها دست پيدا کنيد! بايد بسيار هوشمندانه و مبتکرانه عمل نماييد. ضمناً مواظب باشيد که هديه‌گيرنده موردنظرتان خام‌خوار نباشد!
اقلام دفتري
جامدادي و وسايل روميزي ديگر، جزو هداياي تبليغاتي شرکت‌ها هستند که کاربردهاي فراواني هم دارند. باز هم مراقب باشيد؛ يک خودنويس عالي گران‌قيمت با نوع ارزان آن تفاوت بسياري دارد. حواستان باشد که مقولاتي از اين دست بايد با دکور اتاق و شخصيت فرد مورد نظرتان جور باشد تا حالت راهبردي به خود بگيرد.
بليت براي مسابقات ورزشي و هنري
تهيه بليت به عنوان هديه به‌خصوص براي مسابقات و برنامه‌هايي که بليت آنها آسان به‌دست نمي‌‌آيد، يک اتفاق بسيار تأثير‌گذار است. البته بايد ترجيحات هديه‌گيرنده را در زمينه‌هاي موردنظر در نظر گرفت.
هديه‌هاي اعتباري
اين نوع هدايا هم بسيار مؤثر‌ند چرا که به فرد هديه‌گيرنده امکان انتخاب مي‌‌دهند و او خودش مي‌‌داند که اعتبار را چگونه هزينه کند. البته سطح اندک اعتبار در اين موارد ممکن است مسأله‌ساز باشد. فراموش نکنيد پول نقد، ديگر هديه نيست و براي هميشه حذف شده است.
شناخت کارمندان
بسياري از شرکت‌ها نگران جنبه‌هاي تبعيض‌آميزي هستند که ممکن است جزو پيامدهاي هديه دادن به يک کارمند باشد و در کل، انتخاب يک فرد خاص هم هميشه دشوار است. به همين دليل، بودجه‌اي در اختيار مديران شرکت‌ها قرار مي‌‌گيرد تا در اين زمينه هزينه شود. وقت‌گذاري فراوان براي اجراي يک پروژه، رضايت بخشيدن به مشتري و اقدامات صرفه‌جويانه مي‌‌تواند جزو موارد مناسب براي هديه دادن باشد. در اين موارد هم بايد به تناسب هديه و هديه‌گيرنده توجه داشت.
مشتريان
به هديه، هديه‌گيرنده و اخلاقيات سازمان توجه کنيد. با انتخاب مشتري، حالا بايد به نوع هديه و نحوه ارسال آن توجه داشته باشيد. بين نيروي فروش و مشتري بايد رابطه باشد. اگر هديه را افرادي از شرکت به مشتري بدهند که با او در ارتباط مستقيم بوده‌اند، تأثير بهتري خواهد داشت. براي مشتري بسيار جالب خواهد بود که ببيند از بخش خدمات مشتري يک شرکت، ‌هديه دريافت مي‌‌کند.
هديه؛ نگاهي متفاوت‌
انتقال يک جانبه پول، اموال و چيزهاي ديگر به هديه‌گيرنده از جانب هديه‌دهنده که ظاهراً نبايد پس از دادن آنها ادعايي نسبت به گيرنده داشته باشد.
خوب اين مي‌‌تواند يک تعريف از هديه دادن باشد. نکته مهم اين تعريف بر فقدان هر نوع پيش‌شرطي استوار است، يعني هديه‌دهنده نبايد هيچ پيش‌شرطي براي دادن هديه وضع کند.
اما گاهي اوقات، برخي از هدايا ممکن است طرف مقابل را وادار به حمايت از مثلاً يک محصول، خدمت يا يک برنامه کند.
گاهي اوقات، بعضي از هدايا هم ممکن است هديه‌گيرنده را وادار به عمل متقابل سازد و به عبارت ديگر، او را وادار کند که در هم‌چشمي و رقابت با هديه‌دهنده، او هم متقابلاً‌ هديه‌اي بخرد و اين هديه، گران‌قيمت‌تر از هديه هديه‌دهنده هم باشد.
در اين حالت مي‌‌توان گفت هديه دادن نه از سر مهر و علاقه بلکه اساساً نوعي نماد است که در يک حالت نمادين متقابل و در محيطي سمبوليک رد و بدل مي‌‌شود و بيشتر به يک فضاي اقتصادي شبيه است تا فضايي مبتني بر روابط خالص انساني.
شما که هديه مي‌‌دهيد به اين موضوعات چطور نگاه مي‌کنيد؟
– هديه شما علامت توجه به طرف مقابل است، يا عاملي که قدرت و مکنت شما را به رخ هديه‌گيرنده مي‌‌کشاند؟
– هديه شما طرف را به نگراني از نقض قواعد بازي مي‌‌کشاند، يا اين‌که به او آرامش‌خاطر مي‌‌دهد؟
– شما داريد هديه مي‌‌دهيد، يا پاداش رفتار موردنظرتان را از طرف‌ هديه‌گيرنده دريافت مي‌کنيد؟
– و بالاخره باز مي‌‌توان پرسيد که داريد هديه مي‌‌دهيد يا قرض؟ هديه‌گيرنده را مجذوب خودتان مي‌‌کنيد يا وام‌دار خودتان؟ داريد به ديگران راه و رسم زندگي کردن را مي‌‌آموزيد يا راه و رسم وابستگي به سايرين را؟