ظروف یک بار مصرف

در هنگام استفاده از ظروف يک بار مصرف بايد به علامت اختصاري که در کف ظرف حک شده است، توجه کرد:
استفاده از ظروف پلي اتيلني (PE) و پروپيليني(PP) که به رنگ سفيد مي باشند و عمدتا براي بسته بندي و نگهداري محصولات لبني، روغن و سرکه به کار مي روند، براي مواد غذايي گرم و مرطوب بلامانع است. ظروف چيني
استفاده از ظروف پلي استايرني فوم دار (EPS) و ظروف پلي استايرني سفيد رنگ (HIPS) براي مواد غذايي گرم و مرطوب مشکلي ايجاد نمي کند، ولي براي نگهداري مواد غذايي داغ مثلا با دماي 140 درجه ي سانتيگراد نامناسب است.
استفاده از ظروف پلي استايرني شفاف(GPPS) تنها براي نوشيدني هاي سرد مناسب است و براي مواد غذايي داغ مثل چاي و قهوه مناسب نمي باشد. ظروف سفالي براي غذا
همچنان دود از کنده بلند مي‌شود
قديمي‌ترين ظروف سفالي که باستان شناسان موفق به يافتن آنها شده‌اند، مربوط به هزاره دهم پيش از ميلاد و از محدوده بين‌النهرين است. اين مسئله نشان مي‌دهد که وقتي انسان‌هاي اوليه از خوردن غذا در ظرف سنگي و چوبي به تنگ آمدند، به سفال روي آوردند.

قديمي‌ترين ظرف سفال ايراني نيز مربوط به 8 هزار سال پيش از ميلاد است که در روستاي گنج‌دره در حوالي کرمانشاه پيدا شده‌است. به هر حال ظروف سفالي را مي‌توان قديمي‌ترين ظروف غذاخوري ناميد که البته اين قدمت باعث فراموشي آنها نشده است و هنوز هم به دو شکل سنتي سفال و سراميک استفاده مي‌شوند
ظروف سراميکي:
سفالي که لعاب مي‌خورد و مجدداً پخته مي‌شود به سراميک تبديل مي‌شود.
امروزه ظروف سراميکي معمولاً به عنوان ظروف غذاخوري استفاده مي‌شوند و ظروف سفالي بيشتر جنبه تزئيني دارند، چون سفال اگر لعاب نداشته باشد چربي و رطوبت را پس مي‌دهد.
تهيه ظروف سراميکي:
براي تهيه اين ظروف معمولاً از خاک کائولن به عنوان ماده اوليه به همراه مقداري کاه و شن به عنوان چسب استفاده مي‌شود. اين مواد با آب مخلوط مي‌شوند و گل حاصل به شکل ظرف مورد نظر در مي‌آيد و سپس در کوره‌اي با حرارت حدود 800 درجه به مدت 8 ساعت عمليات پخت صورت مي‌گيرد. سپس کوره خاموش مي‌شود و ظروف شب تا صبح همانجا مي‌مانند و به آرامي خنک مي‌شوند. بعد از اين مرحله با کمک اکسيدهاي رنگي فلزات آهن و آلومينيوم و مس و سرب، لعاب بر روي ظرف قرار مي‌گيرد و مجدداً عمليات پخت تکرار مي‌شود. ظرفي که به اين ترتيب تهيه شده است، چون در درجه حرارت 800 درجه پخته شده، توان تحمل حرارت بالايي دارد، به طوري که بعضي از ظروف سراميک را مي‌توان در ماکروفر استفاده کرد. همچنين اين ظروف تحمل شعله ملايم را نيز دارند.

خطرات ظروف سفالي:
کارشناسان هشدار مي‌دهند در استفاده از ظروف سفالي و سراميک بايد از استفاده از ظروف آبي‌رنگ به‌عنوان ظروف غذاخوري پرهيز کرد، چون اين ظروف داراي ترکيبات سربي هستند و احتمال بروز مسموميت غذايي را ايجاد مي‌کنند. غير از اين، در مذمت ظروف سراميک و خطرات آن براي سلامت، هيچ مطلب ديگري نمي‌توانيد پيدا کنيد، اگرچه از محاسن اين ظروف مي‌توان به سبک بودن و قيمت کمترشان نسبت به ظروف چيني و کريستال اشاره کرد.
=====================
تبيان