توضیحاتی درباره ظروف ملامین

علت علاقه مردم به خريد اين ظروف، مقاومت آنها در برابر شکسته شدن و همچنين ارزان و سبک بودن است. گرچه امروزه توجه به اين گونه ظروف تا حدودي کاهش يافته و با ورود ظروف ديگري نظير پيرکس، چيني و آرکوپال، اين ظروف کاربرد خويش را در مجالس و محافل رسمي از دست داده اند و تنها در برخي اوقات خاص نظير مسافرت ها و پيک نيک مورد استفاده قرار مي گيرند اما دانستن اين نکات درباره آنها بد نيست:

1- هنگام خريد ملامين از استاندارد بودن و حك شماره پروانه بهداشتي ساخت در پشت اين ظروف مطمئن شويد. در غير اين صورت ممكن است از كربنات كلسيم در تهيه آن استفاده شده باشد كه كاملا خطرناك است. ظروف ملاميني تقلبي اغلب سبك مي باشند.
2- جهت براق نمودن ظروف ملامين از پوشش گليزر استفاده مي شود كه در صورت مناسب نبودن يا استفاده طولاني مدت، ممكن است آسيب ببيند. سرويس قابلمه
3- اگر به هنگام توليد اين گونه ظروف، مقدار لعاب و پخت ظروف کافي باشد و در مصرف نيز خراشيدگي، لب پريدگي و ترک پيدا نکنند کاربرد آنها کم اشکال خواهد بود. امّا متاسفانه در بسياري از موارد، لعابي که براي محافظت روي ظروف ملامين استفاده مي شود، بسيار نازک و آسيب پذير است. چنان چه خراش هاي زيادي در اين ظروف بوجود آمده باشد و به ويژه هنگام صرف غذا در اين گونه ظروف، احتمال ورود مواد ملاميني به غذا و ايجاد مسموميت هايي ولو خفيف وجود دارد. از طرف ديگر، اين منافذ و خراش هاي موجود در سطح ظروف ملاميني، محل مناسبي براي رشد و تکثير انواع ميکروب ها مي شود.

همچنين در صورت عدم طبخ کامل لعاب، مواد اسيدي مي­ توانند در ظرف ملامين نفوذ کنند که اين ناشي از عدم درهم آميختگي مولکول هاي پلي مرهاي مصرفي است. کاربرد مواد غيرمناسب حتي در قسمت­ هاي تحتاني ظروف مي­ تواند تدريجاً با فرسودگي لعاب و نفوذ آب و براساس قانون لوله هاي موئين، مسائل بهداشتي جدي در پي داشته باشد.

4- ترکيب شيميايي مورد استفاده در تهيه اين ظروف حاوي مقداري مواد ازته است و به همين دليل، برخي شرکت ها در تقلب هاي غذايي خود پودر ملامين را به شير خشک افزوده و به بازار عرضه مي نمودند!!

5- براي احتراز از آسيب به پوشش خارجي اين ظروف، شستشوي آنها نبايد توسط سيم ظرف شويي يا ديگر اجسام خشن صورت گيرد. همچنين، از ظروف ملامين نبايد براي خرد نمودن سبزي، گوشت و حتي بريدن ميوه استفاده نمود؛ زيرا ممکنست چاقو به لعاب واقع در سطح خارجي ظرف آسيب زده؛ علاوه بر خطرات ذکر شده، تميز نمودن اين ظروف را سخت نمايد. مرور زمان نيز ممكن است باعث از بين رفتن كيفيت اين ظروف يا لب پر شدن آنها شود و به دليل احتمال ايجاد آلودگي، استفاده از ملامين هاي ترك دار و كهنه و لب پر شده توصيه نمي شود.
6- ظاهرا وجود مواد اسيدي مانند آب ليمو در ظروف ملاميني مرغوب مشكلي به وجود نمي‌آورد، چون در موِسسه استاندارد، ملاميني مي‌تواند مهر قبولي دريافت كند كه در آزمايش‌ها، اسيد، توان نفوذ در آن را نداشته باشد. طبيعتا استفاده از ملامين هاي غيرمرغوب، اين اطمينان را به دست نخواهد داد.
7- تا كنون سرطان‌زايي ظروف ملامين مشخص نشده است.
8- کارشناسان معتقدند ملامين‌ها قابليت نگهداري رنگ را ندارند و استفاده از ملامين‌هاي رنگي براي سلامت مضر است؛ چون به مرور زمان اين رنگ وارد غذاها مي‌شوند.
9- در تهيه ملامين ممكن است مقداري از مواد اوليه كه مونومرهاي سمي هستند، باقي بمانند كه اين مواد هم به مرور وارد غذا مي‌شوند و براي سلامت افراد ضرر دارند.