تولید ظروف چینی فرصتی با بازدهی عالی

ظروف چيني يکي از سالم‌ترين ظروف غذاخوري هستند که از نظر ايجاد مشکل براي سلامتي هيچ حرف و سخني پشت سرشان شنيده نمي شود. اين ظروف همان طور که از اسمشان پيداست اولين بار در چين توليد شده‌اند . ظروف چيني در واقع نوعي از سراميک هستند که مورد استفاده جهت تهيه، سرو و صرف غذا قرار مي‌گيرند.

معرفي محصول
به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از دريک آنلاين، ظروف چيني به فرآورده‌هايي از صنعت سراميک اطلاق مي‌شود که به منظور صرف و يا سرو غذا مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين فرآورده‌ها به گروه‌هاي مختلفي تقسيم مي‌شوند. اين گروه بندي بر اساس فرآيند توليد آنها شامل فرآيند حرارتي، دماي پخت، درصد جذب آب و شفافيت يا نورگذري آن‌ها صورت مي‌گيرد.
منظور از چيني همان قطعه سراميکي لعاب خورده است که داراي خصوصيات زير مي‌باشد:
ترکيب آن‌ها شيشه‌اي و سفيد رنگ است.
با رنگ‌هاي مصنوعي تزئين شده که نسبت به آب غيرقابل نفوذ است.
چنانچه ضربه‌اي آرام به قطعه چيني وارد شود، صداي زنگ به طور مداوم و مبرا از آن شنيده مي‌شود.
جذب آب در انواع چيني‌ها ناچيز بوده و از ??? درصد تا حداکثر ? درصد متفاوت است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که ظروف چيني به دليل دماي پخت ???? درجه و سطوح صيقلي و قابل دسترس جهت شستشوي کامل، بهداشتي‌ترين ظروف غذاخوري هستند. پوشش لعاب ظروف چيني بر ترکيبات غذايي تأثيري ندارد و بر اين اساس مي‌توان اين ظروف را براي مصرف مواد غذايي گرم و سرد به کار برد.
به طور کلي ظروف چيني لعاب‌دار شامل انواع متفاوتي مانند چيني زجاجي، پرسلان نرم، پرسلان سخت و چيني استخواني است که هريک از آن‌ها، ويژگي‌ها و شرايط پخت و خواص فيزيکي مخصوص به خود را دارند. بهترين نوع چيني غذاخوري، پرسلان سخت است. دماي پخت اول اين نوع چيني که معروف به دماي بيسکويت است، ??? تا ???? درجه سانتي گراد و دماي پخت دوم که دماي کوره لعاب است، ???? تا ???? درجه مي‌باشد. سفيدي چيني پرسلان سخت ?? تا ?? درصد و جذب آب آن کمتر از ??? درصد مي‌باشد.
ميزان سبکي، ميزان ضربه‌پذيري، شوک‌هاي حرارتي، شفافيت، باقي ماندن طرح و نقش بر اثر شست و شوي مداوم، قابليت استفاده در مايکروويو و ماشين ظرفشويي و بهداشتي بودن آن از مهمترين ويژگي‌هاي چيني مرغوب مي‌باشد. ميزان جذب آب کمتر و سپيدي چيني يکي ديگر از ويژگي‌هاي مرغوبيت آن است. همچنين ميزان سختي لعاب چيني عامل مهم ديگري در مرغوبيت چيني مي‌باشد تا بر اثر برخورد با قاشق و چنگال و ساير فلزات دچار خراشيدگي نشود. يک دست سرويس غذاخوري ظروف چيني شامل: ظروف صبحانه، کاسه، بدنه سوپ‌خوري، درب سوپ‌خوري، ديس، بدنه قوري، درب‌قوري، گلدان، بدنه قندان، درب قندان، آبليموخوري، شکرريز، نمکدان، زيرنمکداني، فنجان، نعلبکي، بشقاب تخت و بشقاب گود مي‌باشد.

بررسي بازار
با توجه به طيف گسترده محصولات چيني مظروف از جمله: ديس، بشقاب، پيشدستي، کاسه، قوري، پارچ، نمک و فلفل‌پاش، زيرسيگاري ، ليوان، قنددان، نعلبکي، شيرخوري و سس خوري و کاربرد فراوان اين محصولات در مصارف خانگي، صنعت هتل داري و رستوران ها، نياز به احداث واحد توليدي چيني مظروف با کيفيت توليدي بالا در کشور احساس مي شود.
از سوي ديگر اهميت تغذيه سالم از ديرباز در جوامع بشري مورد توجه بوده و متخصصين امر تغذيه همواره راهکارهاي برخورداري از تغذيه سالم را مد نظر قرار داده‌اند. بي‌ترديد، تغذيه سالم علاوه بر مواد غذايي سالم، نيازمند ظروف غذاخوري مناسب و بهداشتي مي‌باشد. تجربه نشان داده در ميان انواع ظروف پذيرايي، ظروف چيني همواره با اقبال بيشتري از سوي هتل‌داران و مصرف کنندگان برخوردار بوده است.
سابقه توليد ظروف چيني به صورت صنعتي در کشور حدود ?? الي ?? سال است و حدود ? واحد به ظرفيت اسمي حدودا” ???? تن فعاليت داشتند که بعد از انقلاب اسلامي با توجه به سياست‌هاي تشويقي مسئولان کشور حرکت چشمگيري در پيشرفت اين صنعت رخ داده و در اين مدت رشدي برابر با ???? درصد داشته است.
امروزه بزرگترين واحد توليدي چيني مظروف در کشور، مجتمع توليدي توس چيني، بزرگترين توليد کننده چيني مظروف در خاور ميانه و دومين توليد کننده چيني در جهان با ظرفيت ساليانه ????? تن چيني در سال مي‌باشد. همچنين طبق آمار، در سال ??، ??? تن ظروف چيني از کشورهاي آلمان، چين، امارات، ترکيه، روسيه و جمهوري کره وارد شده است.