نکات مهم در خرید و استفاده از ظروف شیشه ای، بلوری، چینی و پیرکس

1- ظروفي که داراي موج کمتر باشند را خريداري کنيد. سطوح داخلي و خارجي ظروف بايد صاف و يكنواخت باشد.
2- در صورت خريد اين ظروف براي استفاده هاي روزمره، از خريد انواع فانتزي اين ظروف که به دليل شکل ظاهري غيرمعمولشان، شستشويشان دشوار است، پرهيز نماييد.
3-اين ظروف بايد عاري از هر گونه ترك باشند؛ زيرا كه باعث كاهش مقاومت مكانيكي شيشه مي گردد.
4- محل اتصال و جوش روي بدنه ظروف نبايد تيز و برنده باشد. حداكثر برآمدگي مجاز در اين نواحي نيم ميلي متر است.
5- ظروف شيشه اي نبايد داراي رگه هاي رنگي قابل رويت باشند.
6- وجود سطوح تيره يا لكه در ظروف شيشه اي كه در اثر شستشو با آب داغ تميز نشود، غيرمجاز است.
7- از آنجا که وجود حباب در ظروف شيشه اي موجب افزايش خطر شکنندگي آنها مي گردد، بهتر است ظروف شيشه اي فاقد هر گونه حباب باشند.
8- از مزاياي ظروف شيشه اي مشخص بودن مواد غذايي درون آنهاست. لذا ترجيحا انواع شفاف اين ظروف را انتخاب نماييد.
9- چنانچه لب پريدگي يا هر نوع آسيب ظاهري و خش فراوان در اين ظروف وجود دارد، بهتر است ديگر از آنها استفاده نشود. لب پريدگي ها علاوه بر جمع کردن باکتري ها و عوامل بيماري زا، خطر مجروح کردن لب و دهان را نيز همراه دارند و شستشوي اين قسمت ها نيز دشوار است.

10- اگرچه پخت و پز مواد غذايي در اين ظروف بر روي شعله مستقيم گاز و يا در دستگاه مايکروويو نيز قابل انجام است امّا بهتر است از تماس مستقيم اين ظروف با المنت هاي برقي و حرارت خيلي زياد اجتناب كرد.

8- از آنجا که شيشه درمجموع رساناي خوبي نيست، انتقال حرارت در اين ظروف به سرعت و به طور يكنواخت صورت نمي گيرد و به همين دليل هنگامي که از اين ظروف براي پخت مواد غذايي بر روي شعله گاز استفاده مي شود، لازمست غذا به طور مداوم به هم زده شود تا انتقال حرارت در ماده غذايي به صورتي يكنواخت منتقل شود.

9- از قرار دادن اين ظروف در شرايط شوک حرارتي يعني گرم و سرد شدن ناگهاني و شديد، احتراز کنيد در غير اين صورت خطر شکستن ناگهاني اين ظروف را تهديد مي کند. بنابراين لازمست از ريختن آب يا غذاي سرد بر روي اين ظروف هنگامي که بسيار داغ هستند، احتراز شود و نيز ظروف داغ به طور ناگهاني به فريزر منتقل نشوند. سرويس قابلمه
در مورد ظروف چيني بايد توجّه داشت که لازم است اين ظروف طبق استاندارد اين خصوصسرويس قابلمهيات را داشته باشند: تركيب آنها شيشه اي و سفيدرنگ باشد؛ با رنگ هاي مصنوعي تزئين شده باشند كه در نتيجه نسبت به آب غيرقابل نفوذ باشند؛ چنانچه ضربه اي آرام به ظرف چيني وارد شود، صداي زنگ دار و طولاني مدتي از آن شنيده مي شود.

تذکّر:

1- کريستال هايي که براي دکوراسيون طراحي مي شوند ممکن است داراي سرب باشند و استفاده از آنها براي پخت و پز يا کشيدن غذا، اشتباه است.
2- رنگ­هاي تزييني چيني در صورت انحلال در غذا مي تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد.