راز پاک کردن لکه‌های ظروف چینی و وسایل نقره

ظروف غذاخوري چيني سفيد يا رنگ روشن رنگ، کلاسيک هستند: اين ظرف‌ها تجملي، زيبا و تميز مي‌باشند. تنها مشکل آن‌ها اين است که بعد از چند سال استفاده کردن، سطح اين ظروف تعداد زيادي لکه خاکستري رنگ که حاصل برخورد قاشق، چنگال و چاقو با سطح اين ظروف است، مي‌گيرد.
اين مسئله سبب مي‌شود تا فرد وسوسه شده تا اين ظرف‌ها را اهدا و به جاي آن‌ها کاسه و بشقاب‌هاي جديد تهيه کند؛ اما حقيقت اين است که شما مي‌توانيد بشقاب و کاسه‌هاي خود را در کوتاه ترين زمان ممکن و با کمترين هزينه همانند روز اول براق سازيد.
شما به مقداري زور بازو، آب و يکي از اين سه مواد نياز داريد، که احتمالا دو تا از آن‌ها را از قبل داريد؛ در حالي که سومي را نيز به راحتي و با هزينه کم مي‌توانيد از مغازه‌ها يا فروشگاه‌ها خريداري کنيد.

جوش شيرين، کرم تارتار (طرطير) يا Bar Keeper’s Friend
ثابت شده است که شما مي‌توانيد اين لکه‌ها را به آساني توسط پودرهاي ساينده از قبيل آنچه در بالا ذکر شد از بين ببريد. وسيله‌ي پاک کننده خود را انتخاب کرده و آن را به وسيله‌ي آب به شکل خمير درآوريد. سپس از انگشتان خود، يک اسفنج يا يک تکه پارچه استفاده کنيد تا لکه‌هاي موجود را توسط خمير آن قدر بماليد تا پاک و ناپديد شوند.

به خاطر داشته باشد که اين عمل تنها بر روي لکه‌ها جواب مي‌دهد. اگر ظرف غذا خوري شما دچار شکستگي يا خراش شده است، اين پاک کننده‌ها کمک زيادي به شما نخواهند کرد و ممکن است در صورتي که محکم آن را پاک کنيد، خراش‌ها بدتر شوند.
Mom Outnumbered ترکيبي از مايع و پودر Bar Keeper’s Friend را استفاده کرده و نتيجه آن همان طور که در بالا مشاهده مي‌کنيد، خارق العاده بوده است.

چرا و چگونه اين فرايند کار مي‌کند؟
همان طور که در بالا ذکر شد، جوش شيرين و کرم تارتار هر دو از سايندگان ملايم هستند. اگر ظروف غذا خوري شما به صورت سطحي لکه‌دار شده است، احتمالا يکي از آن‌ها در رفع لکه‌هاي حاصل از برخورد چنگال و چاقو با سطح ظرف موثراند.
اگر ظروف غذاخوري شما نسبتا سنگين و شکيل است، احتمالا شما بخواهيد از پاک کننده Bar Keeper’s Friend براي پاک کردن سطح استفاده کنيد. چرا؟ زيراBar Keeper’s Friend شامل اگزاليک (اکساليک) اسيد بوده که عموما در شوينده‌ها استفاده مي شود تا لکه‌هاي رنگ يا جوهر را رفع کند. اگزاليک اسيد مي‌تواند اجزاي حل نشدني آهن(غير قابل حل در آب) را به چيزهايي تغيير دهد که قابل حل‌اند (مي‌توانند در آب حل شوند). بسياري از ظروف از استيل ضد زنگ ساخته شده‌اند که شامل آهن و فلزات ديگر مي‌گردد که خود دليل بر جاي گذاشتن لکه‌هاي خاکستري بر روي سطح ظرف مي‌باشد.
در حين تميز کردن مي توانيد اين روش را بر روي ظرف‌هاي روزانه خود يا چيني‌هاي مرغوب انجام داده و نکات لازم را از دوستان و منابع معتبر دريافت کرده و آن‌ها را ابتدا بر پشت بشقاب‌ها تست کرده تا مطمئن شويد که اين روش پاک کنندگي بر کالاهاي شما خسارتي وارد نخواهد آورد. کار از محکم کاري عيب نمي‌کند، به خصوص اگر اسباب به ارث رسيده يا ظروف چيني جهيزيه خود را تميز مي‌کنيد.