معایب ظروف رویی یا روحی؟

حتما شما هم تا به حال از مادرتان شنيده‌ايد که: آن قابلمه روحي را بده به من. و حتما مثل خيلي از جوان‌‌هاي ديگر احساس باسوادي به شما دست داده و فکر کرده‌ايد اصل و نسب اين قابلمه از روي است و مادرتان به اشتباه آن را روحي تلفظ مي‌کند. اما در اين مورد، شما هم اشتباه مي‌کنيد.

اين ظروف به‌طور عمده از جنس آلومينيم هستند و براي سلامت انسان هم ضرر دارند. دکتر کشاورز در اين زمينه مي‌گويد: «اگر جنس اين ظروف از روي بود که جاي خوشوقتي بود، چون در آن صورت کمي از آن وارد غذا مي‌شد و جذب بدن مي‌شد. اين عنصر براي بدن بسيار مفيد است. اما نگهداري مواد غذايي ترش اسيدي يا شور در ظروف آلومينيومي و يا طبخ غذا در اين ظروف موجب خروج آلومينيم از ظرف و ورود آن به غذا مي‌شود.يبوست ، اختلالات گوارشي، پوکي استخوان و الزايمر از مهم‌ترين عوارض ناشي از مصرف آلومينيوم است.»
نتايج يک تحقيق داخلي بر روي ظروف آلومينيومي نشان مي‌دهد که در اثر پخت غذا در اين ظروف، يون‌هايي آزاد و به غذا اضافه مي‌شوند که موجب بروز بيماري‌هايي مانند آلزايمر، راشيتيسم و عوارضي همچون غش، کم خوني مفرط و اختلال در هنگام راه‌رفتن مي‌شود. بر پايه نتايج اين تحقيق، هرچه مدت زمان پخت در اين ظروف بيشتر شود، ميزان يون‌هاي آزاد شده نيز افزايش مي‌يابد. همچنين استفاده از اسيدهاي خوراکي مثل سرکه، آب ليمو و آب غوره در غذا موجب افزايش آزاد شدن يون‌ها مي‌شود.
البته اين خطرات فقط مخصوص ظرف آلومينيومي نيست.‌ کارشناسان همچنين معتقدند در طبخ غذا از ظروف مسي هم نبايد استفاده کرد. نرم بودن فلز مس و ورود آن به غذا باعث مي‌شود که در طولاني‌مدت فرد دچار مسموميت شده و مس اضافي روي احشاء و اندام داخلي بدن اثرات سوئي بگذارد.
بعضي از کارشناسان عقيده دارند، ظروف استيل بهترين نوع ظروف براي پخت غذا هستند و در صورت استفاده از ظروف مسي، بايد اين ظروف قلع‌اندود باشند. دکتر کشاورز در اين زمينه مي‌گويد: «البته جذب آهن فلزي از طريق سيستم گوارش پايين است. اما همان اندازه آهني که از اين طريق وارد غذا ‌مي‌شود و جذب مي‌شود، نکته مثبتي در استفاده از اين ظروف است.» ظروف چيني
به گفته دکتر خداداد، فوق تخصص بيماري‌هاي گوارشي و کبدي تا کنون در ايران چندين مورد بيماري ذخيره‌اي مس کبد گزارش شده که علت آن ناشي از استفاده ي ظروف مسي است. وي در اين زمينه مي‌گويد: «عمده‌ترين علت بروز اين بيماري استفاده از ظروف مسي به هنگام پختن غذا يا داغ کردن شير يا انتقال شير در اين نوع ظروف(از توليدکننده به مصرف‌کننده) است. اين ظروف باعث اضافه‌شدن مس در غذاي روزانه ي افراد مي‌شود که اين مس اضافي در کبد ذخيره مي‌شود و باعث از کار افتادن کبد فرد و در نهايت مرگ شخص مي‌شود.»
---------------------------------
سايت طعام اسرار